Challange priekš tiem, kas vēlas ieviest vēl vienu obligāto eksakto eksāmenu

Nu jau būs kāds gads riņķī, kopš mans blogs knapi velk pēdējo elpu eksistēdams uz iepriekš uzkrāto saturu. Neieslīgšu rakstiskās pārdomās par to, kāpēc tik sen neko neesmu rakstījusi, neskatoties uz to, ka man patīk rakstīt.

Tā vietā es vienkārši iespiedīšu šeit savas šodienas pārdomas par aktuālo obligāto fizikas vai ķīmijas eksāmenu vidusskolēniem.

Kas tagad tas par jauno brīnumu, ka vidusskolēniem būs obligāti jāliek fizikas vai ķīmijas eksāmens?

Es biju jau pilnīgi pret obligāto matemātikas eksāmenu, kur nu vēl fizikas un ķīmijas…

Grr…

Cilvēki saka, ka eksaktie priekšmeti attīstot domāšanu, tāpēc visiem tie obligāti nepieciešami.

Hmm. Padomāsim. Es nekad mūžā neesmu bijusi kaut tuvu “vidējam” līmenim eksaktajos priekšmetos. Atskaitot vienu reizi, kad pamatskolā matemātikas kontroldarbā dabūju 10. Bet tas neskaitās. Tā bija vienīgā tēma, kura jebkad mūžā man ir padevusies – kvadrātvienādojumi. Es nekad nemācījos eksaktos priekšmetus mājās. Izlīdzējos ar to, ko padarīju stundās. Un arī stundās es darīju visai maz 😀

Mani vienmēr gaidīja kas daudz aizraujošāks, interesantāks un, ticiet man, nebūt ne mazāk attīstošs kā matemātikas problēmas – mani mājās gaidīja klavieres, vijole, ģitāra un nošu kaudzes 🙂
Redziet, mūsdienās jau tāpat tiek, diemžēl, uzskatīts, ka kultūra nav nekas tik vērtīgs, lai tai būtu jāpiešķir attiecīgs finansējums, lai kultūrā darbojošos cilvēku sasniegumi būtu jāizdaudzina pa visu Latviju, kā tas, piemēram, notiek ar sportistu panākumiem. Diemžēl. Mums tiek “atmests” vien “100g kultūras” un dzīvojiet laimīgi. Kāpēc obligāts “pasākums” pēc ikvakara ziņām ir “Sporta ziņas”? Kāpēc ne “Kultūras ziņas”?

Vai tiešām vidusmēra uzskats ir, ka bērns būs attīstīts tikai tad, ja pratīs risināt sarežģītus vienādojumus, aprēķināt koncentrāciju sāls sķīdumam un noteikt ar kādu ātrumu no koka krīt ābols?

Kā tad ar ~120 melnbaltu taustiņu pārvaldīšanu ar aizvērtām acīm? Un klavieres nav vienīgais mūzikas instruments. Kā ir tad, ja vairāki desmiti cilvēku uz visdažādākajiem instrumentiem prot saorganizēties tā, ka viņi no vienas ļoti raibas nošu partitūras spēj atskaņot vienu veselu, pārsteidzošu un sarežģītu simfoniju, kamēr daļa citu nemācētu pat viena instrumenta partiju “nolasīt” no lapas?

Dārgie matemātiķi, fiziķi un ķīmiķi, kuri ir PAR ideju, ka VISIEM bez izņēmuma ir jāmācās eksaktie priekšmeti augstā līmenī un jākārto obligātie eksāmeni šajos priekšmetos, citādi mēs nebūsim gana attīstīti, lūdzu, paņemiet mūzikas instrumentu un iemācieties nospēlēt šo te:

difficult_sheet_music

Viss pilnīgi skaidrs, vai ne? 🙂 Skaidrs gan kuru taustiņu kurā brīdī spiest, gan kādā tempā spēlēt, gan tas, kāds ir katras šīs nots garums, skaļums un tā tālāk. Elementāri! 🙂 Let`s be clear – man eksaktie priekšmeti izskatās tieši tik pat “elementāri”, cik eksaktiķiem šī skaņdarba nošu partija 🙂

Tehniski tas izskatās šādi:

Un dzīvais izpildījums, lūk, šādi:

Protams, ja jūs vēlaties, varat atrast YouTubē kvalitatīvāku video ar atskaņojumu, bet doma skaidra 🙂

My point is…

Jums NAV nepieciešamības mācīties ko šādu. Jo jums ir sava stiprā puse – eksaktu problēmu risināšana.

Mums – mūziķiem, dejotājiem, gleznotājiem, dziedātājiem, rakstniekiem, vienā vārdā sakot – māksliniekiem, ir SAVA stiprā puse – māksla, kultūra, estētiska baudījuma radīšana! Lieciet mūs mierā un ļaujiet darīt mums savu, kamēr mēs liekam mierā jūs un ļaujam jums darīt savu.

Katram ir savs – vieniem tie ir aprēķini, otriem tā ir māksla. Citiem abi kopā.

Bet es atsakos piekrist, ka māksliniekiem ir zemāk attīstīta domāšana nekā eksakto priekšmetu pārzinātājiem. Mums ir CITĀDĀKA domāšana. Un to ir spilgti iespējams sajust. Ja tu vienam matemātiķim un māksliniekam iedosi vienu un to pašu jautājumu, uz kuru atrast atbildi, matemātiķis varbūt arī piedāvās ātrāko, loģiskāko risinājuma veidu, toties mākslinieks pilnīgi iespējams būs tas, kurš tam visam piešķirs oriģinalitāti, interesantumu un estētiska baudījuma piedevu, nevis tikai sausu teoriju 🙂 Jo nebūt nav viegli būt māksliniekam. Kamēr matemātikā ir tikai viena formula, mākslā formulu nav, ir jārada pašam! 🙂

Šis mans bloga ieraksts ir kā jau māksliniekam – bez atsaucēm, zinātniski pierādītiem faktiem un spēcīgiem argumentiem. Un man tādus nevajag. Mēs lieliski iztiekam bez matemātikas, fizikas un ķīmijas uzdevumiem savā ikdienas dzīvē, kas pildīta ar mākslu, kultūru, mūziku, deju un visu pārējo, kas pieder pie lietas 🙂

Kā jau agrāk savos bloga rakstos, tā arī tagad beigās, ieturot tradīciju, piemetināšu, ka šis mana bloga ieraksts ir tikai mans domu lidojums, nav jāuztver personīgi un nav jāatgādina, ka esmu aizmirsusi pieminēt to un šito un vēl kaut ko 🙂

By the way, kāpēc neieviest obligāto eksāmenu mūzikā, m? :)Kāpēc gan eksaktiķi nevarētu būt spiesti mtikt valsts mērogā vērtēti ar atzīmi (kas varētu noteikt to, vai viņī vispār pabeigs skolu vai nē) ar to, ko viņi negrib, kas viņiem nav nepieciešams un/vai nepadodas? 😀

2 thoughts on “Challange priekš tiem, kas vēlas ieviest vēl vienu obligāto eksakto eksāmenu

  1. Labi – par ķīmiju un fiziku kā absurdu pilnīgi piekrītu, par matemātiku gan diemžēl/par laimi nē. 🙂
    Jo, ja mēs atrunājamies, ka ir tie, kam nepadodas. Tad kāpēc valodas ir obligātas? Es, piemēram, mācījos matemātikas klasē, bet man latviešu valodas eksāmens un angļu val. eksāmens bija tādā pašā sarežģītības pakāpē kā tiem skolēniem, kuri mācījās valodu klasē. Manuprāt, sistēma, kas bija nesen: matemātika, latviešu valoda, angļu valoda – obligāti, 1 izvēles obligāti – ir ideālais variants, jo tomēr apmierina visas puses. 😉

    • Par valodām runājot – tās nepieciešamas, lai komunicētu ar citiem cilvēkiem, tā ir vitāli nepieciešama lieta. Par līmeni vē var diskutēt, jā.
      Bet ok, par matemātiku es vēl varētu arī iziet uz kompromisu. Bet nu ne par ķīmiju un fiziku. Bez tam – es neprotestēju par to, ka tie jāmācās elementārā līmenī, es protestēju pret obligātu eksāmenu, kurā pilnīgi visi tiek vērtēti pilnīgi vienādi. Elementārs līmenis skolā ir jāapgūst, bet diemžēl Latvijā visiem ir viens, neatkarīgi no spējām, prasmēm un talantiem. Tikai māksla nevienam netiek uzspiesta, gribi iet mūzikas un mākslas skolā, ej, negribi – neej. Tāpēc jau rakstīju, ka, ja reiz ieviešam obligāto eksāmenu fizikā vai ķīmijā, tad metam klāt arī obligāto eksāmenu mūzikā 😀

Ir ko teikt? Atstāj savu komentāru!

