2013

Sākšu ar banālo tekstu par to, ka ”ir sācies jauns gads”, bla bla bla 😀

Principā, nezinu, vai šis bloga ieraksts man sanāks kaut kāds strukturēts, sistemātisks un kārtīgs, bet pamatmērķis, principā, ir izlikt uz papīra savu sakāmo.

”Ne mēs tādi, dzīve tāda”

Lūk, šis ir teiciens, kuram es vairs nu galīgi nekādi nespēju piekrist. Salīdzinoši bieži dzirdu cilvēkus tā sakām. Un tad sanāk aizdomāties – kas tad īsti veido dzīvi? Kas veido mūs pašus? Vai tiešām dzīve vainīga, vai mēs paši vainīgi?

Ir dažādi viedokļi par to, kas veido mūs un mūsu dzīves. Vieni saka, ka tas ir liktenis, citi saka, ka sakritības…

Es esmu nonākusi pie secinājuma, ka pastāv konkrēta likumsakarību ķēde.

Mūsu dzīvi veido mūsu lēmumi. Savukārt, mūsu lēmumus veido nekas cits kā mūsu uztvere un attieksme. Mūsu uztveri un attieksmi, savukārt – citi cilvēki + personīgās emocijas + pagātnes pieredze, kuru arī savulaik ir veidojuši citi cilvēki.

Uztvere un attieksme – divas lietas, ar kurām jāsāk, lai kaut ko mainītu savā dzīvē.

Es pēdējo mēnešu laikā esmu tik traki ”sastrēbusi karstu”, ka brīžiem pat vairs nezinu, no kura gala lai sāk dzesēt. Un tas viss tikai tāpēc, ka bija stipri sašķobījusies mana uztvere par lietām un mana attieksme pret tām. Pie lietām, šajā gadījumā pieskaitu arī situācijas, cilvēkus utt.

Viss mums apkārt, principā, ir tik traki relatīvs… Nekas nav tāds vai citāds pats par sevi. Lielisks pierādījums tam ir fakts, ka vienu un to pašu lietu, cilvēku, situāciju, dažādas personas ”redz” – uztver – citādi. Līdz ar to – katram cilvēkam tā konkrētā lieta -ir- citādāka. Var jau teikt, ka lieta nemitīgi ir vienāda, tikai dažādiem cilvēkiem tā -šķiet- dažāda. Tomēr – kurš tad pateiks, kāda tā lieta ir pati par sevi, kad neviens indivīds uz to ”neskatās”? Līdz ar to – katram cilvēkam viņa personīgā pasaule ir pavisam citāda, neskatoties uz to, ka lielākā daļa tās personīgās pasaules ”krustojas” un mijiedarbojas ar citu cilvēku personīgajām pasaulēm.

Tādat, varam nonākt pie secinājuma, ka lietas, situācijas un cilvēkus veidojam mēs paši – ar to, kā to uztveram un kā pret to attiecamies.

Tu vari ”sastrēbt karstu”, uztver kaut ko traki negatīvi un tad savā emociju uzplūdā pieņemot pārgalvīgus, sasteidzinātus lēmumus, līdz ar to ietekmēt arī situācijas un citu cilvēku attieksmi, jo arī viņiem ir sava uztvere, kas nereti ļoti atšķiras no mūsējās.

Bet vēlāk, ar ”vēsu prātu” atskatoties uz situāciju, kurā esi ”ielēcis kā circenis karstos pelnos”, saproti, ka, ja vien tev būtu šābrīža domāšana un uztvere, situācija varēja izvērsties pavisam citādāka. Jo situācijas veido mūsu lēmumi. Un mūsu lēmumus veido mūsu uztvere un attieksme.

Saasināta uztvere un nelabvēlīga attieksme radīs pārsteidzīgu rīcību, kas novedīs pie nepatīkamām sekām. Nākas secināt, ka starp jēdzieniem ”mēs” un ”mūsu lēmumi” varētu likt vienādības zīmi.

Bet līdz ar to mēs nonākam pie jautājuma – kas veido mūs pašus?

Kas veido to, kādi mēs esam, kāda ir mūsu uztvere un attieksme?

Es teiktu, ka mūs veido mūsu pagātne + pieredze + cilvēki mums apkārt.

No vienas puses, ir prātīgi mācīties no savām pagātnes kļūdām un pieredzes. Tomēr kā pamanīt to izplūdušo robežu, kura atdala ”prātīgi” no ”dumji”? Kurā brīdī ir jāspēj pamanīt, ka esi nonācis situācijā, kurā ir tik ļoti dumji vadīties pēc pagātnes pieredzes, nevis uzskatīt, ka vēsture varētu tomēr beidzot neatkārtoties?

Ir cilvēki, kas cenšas nekad neatkārtot pagātnes pieredzi, ir tādi, kas baidās nonākt pie kaut kā jauna, līdz ar to iestrēgst savā apburtajā lokā. Tāpēc pagātne un pieredze laikam nav tās lietas, par kurām šobrīd gribu runāt, tā būtu traki plaša tēma.

Šoreiz vairāk gribēju runāt par to, par ko reti kad runā, ja ir tēma par to, kas mūs veido kā personības. Cilvēki mums apkārt.

Mūs kā cilvēkus veido citi cilvēki un mūsu personīgās emocijas pret viņiem.

Mēs, līdz ar to arī mūsu uztvere, attieksme un lēmumi mainās atkarībā no tā, ko izjūtam pret cilvēkiem, vienalga vai tās ir dziļi pozitīvas vai negatīvas izjūtas. Es šoreiz gan laikam nesākšu  runāt par to, cik labi vai ne labi ir ļauties emociju ietekmei, par to citreiz. Bet fakts ir tāds, ka tikai komunicējot ar citiem cilvēkiem mēs patiesībā iepazīstam paši sevi.

Tu satiec cilvēku, pamazām sāc viņu iepazīt un pats sevī atrodi arvien jaunas lietas, kuras nevarēji iedomāties esam.

Man vēl pagājušajā gadā bija tas prieks un gods iepazīt dažus cilvēkus, kuri šobrīd manā dzīvē ieņem ļoti svarīgas vietas. Cilvēki, kuri izmainīja mani, izmainīja manu uztveri, attieksmi, manas vēlmes, ne-vēlmes… Katrā no viņiem esmu atradusi ko tādu, kas man tik ļoti patīk un šķiet tik ļoti pozitīvs, ka nemaz nezināju, ka tā ir. Līdz ar to, turpmāk, meklēju ko līdzīgu, jo esmu uzzinājusi, ko ceru atrast. Cilvēki, kuru dēļ es sevī atklāju ne vienu vien lietu, gan izteikti patīkamas, gan ne tik patīkamas. Bet fakts ir nenoliedzams – viņi, tāpat kā citi cilvēki pagātnē, ir atkal mani izmainījuši, izaudzinājuši, sauc kā gribi 🙂 Un tas ir pilnīgi normāli! Jau desmitiem cilvēku pirms tam, manā pagātnē, mani mainīja, tāpat kā es mainīju viņus, viņi no manis mācījās un es mācījos no viņiem. Jauni cilvēki – jaunas izmaiņas tavā dzīvē. Tieši šī mijiedarbība vienam ar otru mūs nemitīgi veido par to, kas esam. Jo grozies kā gribi –

teiciens ‘‘Ne mēs tādi, dzīve tāda” ir galīgi aplams. Jo mēs veidojam savu dzīvi. Un mūs veido cilvēki mums apkārt, tāpat kā mēs, pat paši to neapzinādamies, mainām citus. Līdz ar to – ”Ne dzīve tāda, bet mēs paši tādi” 🙂

Kopsavilkums

Ja tu gribi kaut ko mainīt savā dzīvē, lai izrautos no apļa, kas saucas ”vēsture atkārtojas atkal un atkal”, maini savu uztveri un attieksmi! Pamēģini uz visu skatīties pozitīvāk, mierīgāk un drošāk! Esi labvēlīgs pret cilvēkiem sev apkārt! Vēli viņiem labu un liec viņiem justies labi! Nesarežģī lietas! Savukārt, to, ko sarežģī kāds cits – mēģini uztvert ar mieru. Neuztver cilvēku rīcību personīgi!

Visas lietas ir tieši tādas, kādas tu tās redzi 😉

Ir ko teikt? Atstāj savu komentāru!

